عبادت

بسم الله النور
DaryaBanoo 2 دریابانو
۲
با اشتیاقی خاصی، چای را توی استکان ریخت.

با اشتیاقی خاصی، چای را توی استکان ریخت. سینی چای را برداشت و جلوی پدرش گذاشت. روبروی پدرش نشست و به چهره‌ی او خیره شد. با خودش فکر کرد چطور توانسته سه ماه دوری را تحمل کند و چهره‌ی دلنشین پدرش را نبیند.
پدر یک قند برداشت و رو به مادرِ دریابانو گفت:« باز این دختر نشست روبروی من برای زل زدن به چشمهایم!» قند را در چای زد و بلافاصله در دهانش گذاشت. دریابانو که همه‌ی حرکات پدرش را زیر نظر داشت، لبخندی زد و گفت:« حتی دلم برای این شاکی شدن‌تان هم تنگ شده بود.»
پدر از حرف دخترش خوشش آمد، اما به روی خودش نیاورد. چای را سرکشید و استکان را در نعلبکی گذاشت. دریابانو هنوز به چهره‌ی پدر نگاه می‌کرد و لبخند به لب داشت. پدر که بدش نمی‌آمد سر به سر نازدانه‌اش بگذارد، رو به همسرش گفت:« من که نبودم، به چه خیره میشد؟» همسرش خندید و جواب داد:« همه می‌روند پشت بام تا ستاره و ماه در آسمان ببینند. دختر ما می‌رود پشت بام تا به دریا نگاه کند.»
پدر انگشترش را در آورد و همانطور که آستین‌هایش را برای وضو گرفتن بالا می‌زد، گفت:« دخترجان، جای زل زدن به صورتِ من، لااقل قرآن را باز کن و به آیاتِ آن نگاه کن تا عبادتی کرده باشی و ثوابی برده باشی.» دریابانو که هنوز از نگاه کردن به چهره‌ی پدرش خسته نشده بود، گفت:« چه فرقی میکند؟هر دو عبادت است. هر چند از دیدنتان سیر نمی‌شوم اما چشم، این کار را می‌کنم.»
پدر با خودش فکر کرد اگر این نازدانه را نداشت، زندگی چقدر سخت بود. شاید برای همین بود که در سفرهایش هروقت دلش برای دخترش تنگ می‌شد، روی عرشه‌ی کشتی می‌ایستاد و به دوردستهای دریا خیره میشد. دریا هیچ چیز کم نداشت جز نگاه‌های پر محبتِ دریابانو.

پی نوشت:
۱-
حضرت رسول صلى الله علیه و آله و سلم فرمود:
النظر فى ثلاثه أشیاء عباده: فى وجه الوالدین، و فى المصحف و فى البحر؛
نگریستن به سه چیز عبادت است: صورت پدر و مادر، قرآن کریم، دریا. (بحارالانوار، ج ۱۰، ص ۳۶۸)
۲-
پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم فرمود:
ما من ولد بار ینظر الى والدیه نظر رحمه الاکان بکل نظره حجه مبروره قالوا: یا رسول الله و ان نظر کل یوم مائه نظره؟ قال: نعم، الله اکبر و اطیب؛
هر فرزندى که نگاه رحمت بار به پدر و مادر کند، براى هر نظرى ثواب حج مقبول داده می‌‏شود. سوال کردند یا رسول الله! اگر چه در هر روز صد مرتبه به چهره آنان بنگرد؟ به او ثواب صد حج داده می‌‏شود؟ فرمود: آرى، خداوند عظمت و بزرگى اش وصف‌‏ناپذیر است. (ثواب الاعمال، ص ۴۷۰)

منبع احادیث